Vanwege de (te verwachten) nieuwe regels ter bestrijding van de COVID-19 pandemie heeft het festival een aantal vertoningen van uren moet aanpassen. Op de website staat alles correct vermeld, maar in de papieren folder zijn er nog een paar onjuistheden
>> Klik hier voor een overzicht van alle gewijzigde vertoningen

In 1988 was de wereld het er eigenlijk over eens: klimaatverandering is een groot probleem. Dat jaar verkondigde republikeins presidentskandidaat George H.W. Bush luid en duidelijk dat hij als president de problematiek zou aanpakken. Maar niet lang daarna viel alles stil en kregen klimaatontkenners steeds meer weerklank. Deze onthutsende onderzoeksdocumentaire toont aan dat dit geen toeval was, maar het gevolg van een goed georkestreerde campagne die achter de schermen gefinancierd werd door grote oliemaatschappijen.
In 1970, midden in de Koude Oorlog, kruisen een Amerikaanse patrouilleboot en een Russisch vissersschip elkaar. Aan boord van het Russische schip is Simas Kudirka, een Litouwse matroos die letterlijk en figuurlijk een sprong in het diepe waagt. De start van een onvoorstelbaar verhaal vol plot twists en onverwachte beslissingen, in misschien wel de grootste politieke warboel tijdens de Koude Oorlog.
Tien jaar geleden brachten twee jonge documentairemakers een onthutsend vervuilingschandaal aan het licht in hun afstudeerfilm Toxic Playground. Een Zweeds bedrijf dat giftig materiaal veilig zou verwerken, dumpte dit onverwerkt in het desolate woestijnstadje Arica. Jarenlang kregen de inwoners allerhande kankers en werden baby’s geboren met afwijkingen. De film betekende het startschot van een juridische strijd tussen de bewoners van de Noord-Chileense stad en een Zweeds mijnbedrijf. Nu keren de makers terug naar Arica met een schokkende blik op de verontrustende realiteit van de vervuiling.
De vertoning van 09.06 wordt gevolgd door een Q&A met de regisseur en met Roger en Filippo, de onderwerpen uit de film.
In de Luikse gemeente Saint Nicolas heeft de PS al bijna een eeuw de touwtjes stevig in handen. Oppositieleden Filippo Zito en Roger Boeckx zijn de luis in de pels van de meerderheid. Met de gemeenteraadsverkiezingen in het vooruitzicht, dromen ze luidop van een politieke omwenteling. Dit even verrassend als grappig fly-on-the-wall portret van de Waalse dorpspolitiek won terecht de publieksprijs op het Brussels Filmfestival.
Deze vertoning maakt deel uit van de openingsavond van DOCVILLE en wordt voorafgegaan door een introductie op het festival
Zes jaar geleden viel IS de Jezidi dorpen rond de berg Sinjar in Noord-Irak binnen, vermoordde de mannen en ontvoerde de vrouwen. Zo’n 7000 vrouwen worden nog steeds gevangen gehouden als ‘sabaya’ (seksslaaf) in het IS-gevangenkamp van Al-Hol in Syrië. Mahmud, Ziyad en de andere vrijwilligers van het Jezidi Home Center zijn hun enige kans op ontsnapping uit de hel. Een nagelbijtende thriller met een ongeziene toegang tot het dramatische lot van de Jezidi gemeenschap.
Hoe maak je een opvolger voor wat algemeen beschouwd wordt als een van de allerbeste concertfilms ooit gemaakt? Stop Making Sense bracht in 1984 een meeslepende inkijk in het eigenzinnige muzikale universum van Talking Heads op het hoogtepunt van hun roem. Frontman David Byrne engageerde 35 jaar later niemand minder dan Spike Lee voor de regie van deze fantastisch gechoreografeerde concertfilm. Een concert dat je niet alleen moet horen, maar vooral ook moet zién, liefst op een groot scherm en in de beste omstandigheden. Een niet te missen rollercoaster van visuele en muzikale hoogstandjes.
Wat is dat toch met roze flamingo’s? Overal duiken ze trots op als het ultieme symbool voor vrolijke kitsch. In deze speelse mockumentary gaat de vastberaden geluidstechnicus Rigo Pex op onderzoek naar de diepere betekenis van dit iconische symbool, in een film die even kleurrijk en eigenzinnig is als de flamboyante roze vogel zelf.
Er is al veel geschreven over censuur: wat en wie mag of moet gecensureerd worden… Håvard Fossum draait de rollen om en gaat op zoek naar de censors, de mensen die schrappen en herschrijven. Wat is hun motivatie? Welke criteria hanteren zij? Meet the Censors onthult het geheime leven van diegenen die dagelijks bepalen wat er gezegd of geschreven mag worden, van China tot Europa, van Afrika tot Iran.
Werken en sterven… Twee zaken die een mens liever zoveel mogelijk wil vermijden. Niet toevallig dus dat het grootste deel van de technologische vooruitgang al decennialang focust op deze basisaspecten. Vooruitgang als een eeuwigdurende poging om werk te vereenvoudigen en de dood uit te stellen. Maar wat doen we dan wél als niemand nog moet werken? En willen we wel leven in een wereld waar werk en (vroegtijdige) dood volledig buitenspel zijn gezet?
1983. Een leeg podium. David Byrne, de enigmatische frontman van Talking Heads komt alleen op en begint aan een intense versie van Psycho Killer. Het begin van één van beste concertfilms ooit gemaakt. Regisseur Jonathan Demme, die later een Oscar won voor Silence of the Lambs, vond het perfecte evenwicht tussen een klassieke concertregistratie en meeslepende performance art. Naar aanleiding van Spike Lee’s nieuwe concertfilm rond David Byrne brengt Docville met plezier Stop Making Sense terug naar het grote scherm.
Gedurende het hele festival gratis te bezoeken tussen 10u en 22u
Aansluitend bij één van de focusthema's én het posterbeeld, kan je op DOCVILLE 2021 een kijkje komen nemen op de gratis mini-expo "Future cities"; een greep uit de talloze knappe schetsen, tekeningen en ontwerpen gemaakt door architecten, kunstenaars, futurologen en visionairen die verbeelden hoe de stad van de toekomst er zou kunnen uitzien. De selectie bevat een aantal beelden en videos die rechtstreeks verbonden zijn met films en lezingen op het DOCVILLE-programma. Er werden ook een reeks Leuvense voorbeelden opgenomen.
De oplossing voor de zoveelste school shooting? Nog meer wapens natuurlijk. Bewapen leerkrachten, geef schietlessen aan de directie en voorzie kogelwerende schoolborden. Deze registrerende documentaire toont de onthutsende realiteit achter deze keuze. De school als slagveld is niet alleen een verbijsterend concept, maar wrang genoeg ook de spil achter een ijzingwekkende industrie.
The Day of the Doc is het jaarlijkse ‘congres’ voor de documentaire filmprofessionals in Vlaanderen. In deze Day of the Doc houden we de vinger aan de pols van de documentaire filmproductie in Vlaanderen.
De Britse dichter Femi Nylander treedt in de voetsporen van een extreem wrede massamoordenaar die amper voorkomt in de annalen van de geschiedenis: de koloniale kapitein Paul Voulet die in 1899 een spoor van dood en vernieling zaaide in West-Afrika. Het was de periode waarin Joseph Conrad zijn beroemde roman Heart of Darkness publiceerde, een eigentijdse inkijk in het toenmalige kolonialisme, en het boek waarvan Barack Obama zei dat het hem hielp begrijpen waar de angst voor zwarten vandaan komt.
Mensen scanderen met opgeheven arm “Hail Our People!”. Geen beeldfragment uit WO II, maar een onthutsend tafereel kort na de Amerikaanse verkiezingen in 2016, toen Trump aan de macht kwam. Extreem-rechtse partijen en groeperingen zijn bezig aan een heuse opmars. Daniel Lombroso zoomt in op enkele gekende alt-right figuren en richt zijn schijnwerper op de mensen achter de - vaak hallucinante - slogans en retoriek. Een noodzakelijke ontmoeting die te belangrijk is om uit te weg te gaan.
De vertoning van 15.06 wordt gevolgd door een nagesprek met de regisseur
Jérôme is directeur van het college van Saint-Martin, de school van de laatste kans voor jongeren die nergens anders terecht kunnen. Samen met zijn lerarenkorps probeert hij de cirkel van armoede en sociale isolatie te doorbreken. Een film vol humor en tederheid die aandacht en begrip vraagt voor jongeren die misschien zoekende zijn, maar niet verloren.
Er is al veel geschreven over censuur: wat en wie mag of moet gecensureerd worden… Håvard Fossum draait de rollen om en gaat op zoek naar de censors, de mensen die schrappen en herschrijven. Wat is hun motivatie? Welke criteria hanteren zij? Meet the Censors onthult het geheime leven van diegenen die dagelijks bepalen wat er gezegd of geschreven mag worden, van China tot Europa, van Afrika tot Iran.
De vertoning van 10.06 wordt gevolgd door een nagesprek met de regisseurs.
Opgroeien is lastig. Er komt zoveel meer bij kijken dan wat ongemakken en acne. Het vergt moed om te worden wie je werkelijk bent. Daan is als twee handen op één buik met zijn jongere broer Sam. Maar wanneer Daan naar de grote school gaat, verandert hun relatie. Een intiem portret over opgroeien in het digitale tijdperk, dat tegelijkertijd wonderbaarlijk rijk en verschrikkelijk eenzaam kan zijn.
Virtual Reality (VR) is een dankbaar medium voor documentairemakers: het biedt immers een niet te evenaren ervaring die de kijker letterlijk in een ongekende realiteit dropt. Dit jaar selecteerde DOCVILLE drie korte documentaires die focussen op reconstructies van reële ervaringen die echte mensen hebben beleefd: van astronauten, over straatkinderen tot een Indonesische familie.
Slotscène: Een gigantische eeuwenoude boom dobbert op een schip in het midden van de zee. De reus is onderweg van zijn oeroude standplaats aan de kust van Georgië naar het privé eiland van miljonair Bidzina Ivanishvili. In een megalomaan project worden de torenhoge bomen uitgegraven en getransporteerd naar zijn villa. De immense reuzen zijn de stille getuigen van een wereld waar met geld alles te koop is en niets onmogelijk blijkt.
De vertoning van 10.06 wordt gevolgd door een nagesprek met Bert De Somviele, directeur van BosPLUS
In het bos gebeurt er iets vreemd: de bomen praten met elkaar en zorgen voor elkaar. Niet enkel voor hun eigen nakomelingen, maar ook voor hun oude of zieke buren. Het lijkt het begin van een sprookje, maar het zijn de verbazingwekkende bevindingen van wetenschappers na decennialang onderzoek. Geïnspireerd door de gelijknamige bestseller neemt deze onweerstaanbare liefdesverklaring aan het bos je diep mee in een ongekende wereld vol onverwachte en ongelooflijke vaardigheden van bomen. Een wandeling door het bos zal nooit meer hetzelfde zijn.
2 oktober 2018. Washington Post-journalist Jamal Khashoggi stapt het consulaat van Saoedi-Arabië in Turkije binnen om zijn echtscheiding te formaliseren zodat hij kan trouwen met zijn verloofde Hatice. Zij wacht buiten op hem. Maar Khashoggi komt niet naar buiten. Nooit meer. De journalist, bekend om zijn kritische houding tegenover Saoedi-Arabië, is verdwenen. Oscarwinnaar Bryan Fogel reconstrueert op verbluffende manier de feiten in een nagelbijtend relaas van macht en bedrog.
Toen de 10-jarige Paul Fronczak stiekem op zoek ging naar de verstopte kerstcadeautjes, vond hij iets helemaal anders: krantenknipsels van zijn ouders waaruit blijkt dat hun zoontje net na geboorte ontvoerd was en twee jaar later als peuter teruggevonden. Ondertussen volwassen, gaat Paul op onderzoek om na te gaan of hij wel echt is wie hij denkt te zijn. Een verbazingwekkende real-life thriller.
Al zijn ze een arm of een been kwijt, de vergeten slachtoffers van het conflict in Kisangani (Congo), eisen wel hun stem op. Ze doen dit letterlijk, in een muzikale theatervoorstelling waarin ze getuigen over het geweld en over vergeten beloftes van financiële compensatie. Wanneer ze keer op keer niet gehoord worden, gaan ze een stap verder: ze gaan per boot naar de hoofdstad Kinshasa. De reis stroomafwaarts en de intense scènes op toneel vormen samen een onvergetelijk pleidooi voor gerechtigheid en waardigheid.
Deze vertoning wordt gevolgd door een nagesprek met Lieven Van Gils en regisseur Hendrik Luyten. De host van de avond is Tomas De Soete.
Als vaste partner presenteert Canvas traditiegetrouw een eigen programma op het festival. Op de Canvas Avond dit jaar een exclusieve preview van het gloednieuwe Scheldepeleton. Een zesdelige wielerdocumentaire van Lieven Van Gils over de dramatische gebeurtenissen rond vijf jonge wielrenners die een carrière als prof wielrenner najagen. Gebaseerd op het boek De Val van Matthias M.R. Declercq.
Virtual Reality (VR) is een dankbaar medium voor documentairemakers: het biedt immers een niet te evenaren ervaring die de kijker letterlijk in een ongekende realiteit dropt. Dit jaar selecteerde DOCVILLE drie korte documentaires die focussen op reconstructies van reële ervaringen die echte mensen hebben beleefd: van astronauten, over straatkinderen tot een Indonesische familie.
Op 83-jarige leeftijd vindt Sergio de job van zijn leven: hij wordt ingehuurd als privédetective om undercover te gaan in een bejaardentehuis. Zijn klant? Een bezorgde dochter die vermoedt dat haar moeder slecht behandeld wordt in het home. Uitgerust met technische spionage-gadgets probeert de zachtaardige Sergio op inventieve wijze informatie te verzamelen achter de schermen. Dit hartverwarmende, droogkomische detectiveverhaal is een tedere en subtiele getuigenis van vriendschap en eenzaamheid op hoge leeftijd.
Tien jaar geleden brachten twee jonge documentairemakers een onthutsend vervuilingschandaal aan het licht in hun afstudeerfilm Toxic Playground. Een Zweeds bedrijf dat giftig materiaal veilig zou verwerken, dumpte dit onverwerkt in het desolate woestijnstadje Arica. Jarenlang kregen de inwoners allerhande kankers en werden baby’s geboren met afwijkingen. De film betekende het startschot van een juridische strijd tussen de bewoners van de Noord-Chileense stad en een Zweeds mijnbedrijf. Nu keren de makers terug naar Arica met een schokkende blik op de verontrustende realiteit van de vervuiling.
Aansluitend bij één van de focusthema's én het posterbeeld, kan je op DOCVILLE 2021 een kijkje komen nemen op de gratis mini-expo "Future cities"; een greep uit de talloze knappe schetsen, tekeningen en ontwerpen gemaakt door architecten, kunstenaars, futurologen en visionairen die verbeelden hoe de stad van de toekomst er zou kunnen uitzien. De selectie bevat een aantal beelden en videos die rechtstreeks verbonden zijn met films en lezingen op het DOCVILLE-programma. Er werden ook een reeks Leuvense voorbeelden opgenomen.
Het verhaal van één van de meest gewaagde overvallen ter wereld leest als een filmscript. Kort nadat een vliegtuig is opgestegen, meldt één van de passagiers, een zekere Dan Cooper, dat hij een bom heeft. Hij eist - en krijgt - een massa geld en vier parachutes en gaat ervandoor. In de loop van 50 jaar komen tientallen verdachten in het vizier van de FBI. Via getuigenissen, archiefbeelden en re-enactment komen hun verhalen tot leven en blijft de prangende vraag: waar is D.B Cooper?
Martin Luther King staat geboekstaafd als de charismatische en pacifistische voorvechter van de Afro-Amerikaanse burgerrechtenbeweging. Maar zo werd hij niet gezien door de toenmalige, erg machtige FBI. Voor hen was King een gevaar dat bestreden moest worden. Recent vrijgegeven afluistertapes onthullen een onthutsend en wraakroepend beeld van de houding van de FBI tegenover de burgerrechtenactivist. Een herinnering dat institutionele onderdrukking van alle tijden is.
Oscargenomineerde regisseur Gianfranco Rosi maakte een visueel verbluffende opvolger voor zijn bekroonde documentaire Fuocoammare, met dit prachtige, diepmenselijke portret van personen in het door oorlog verscheurde Midden-Oosten. Gefilmd over een periode van drie jaar volgt Rosi gewone mensen in een ongewone situatie. Hij beeldt ze niet zozeer af als slachtoffers, maar als mensen van vlees en bloed, met hun eigen karakter en verschillende vormen van veerkracht. Intens ontroerend en bitterzoet mooi.
Gunda woont in het paradijs. Toch voor varkens. Ze ligt in een gezellige stal vol hooi rustig naar buiten te kijken. De enigen die de rust verstoren, zijn haar vele onstuimige biggetjes. En af en toe een kip met maar één poot. De gelauwerde Russische regisseur Victor Kossakovsky maakte een ronduit betoverende film. Hij filmde in zwart-wit, zonder enige commentaarstem, op ooghoogte van de biggen en biedt zo een wonderlijk ontroerende en intieme kijk op het leven van de dieren.
Bewakingscamera’s, elektronisch toezicht en geautomatiseerde controles… Meer en meer raken diverse vormen van ‘surveillance’ ingeburgerd in ons dagelijks leven. Maar al deze technieken zijn gebaseerd op de aanname van een ‘objectieve blik’, ondanks de vooroordelen die inherent zijn aan zowel de menselijke waarneming als die van een cameralens. Een provocatieve denkoefening rond de nauwe banden tussen camera's, wapens, politie en justitie.
Toen de 10-jarige Paul Fronczak stiekem op zoek ging naar de verstopte kerstcadeautjes, vond hij iets helemaal anders: krantenknipsels van zijn ouders waaruit blijkt dat hun zoontje net na geboorte ontvoerd was en twee jaar later als peuter teruggevonden. Ondertussen volwassen, gaat Paul op onderzoek om na te gaan of hij wel echt is wie hij denkt te zijn. Een verbazingwekkende real-life thriller.
Het voetpad is in slechte staat, iemand wil een vergunning voor de heraanleg van zijn voortuintje en door de verstrengde Israëlische veiligheidsmaatregelen kunnen de inwoners de stad niet meer uit. Zoals elke goede burgemeester lééft Musa Hadid voor zijn stad. Alleen is hij niet de burgervader van een doorsnee stadje, maar van het Palestijnse Ramallah. In een film met onverwacht veel humor en een serieuze portie spanning volgen we een man die zich volledig inzet voor zijn inwoners. Een totaal nieuwe, vaak verrassende inkijk in de realiteit van het langstdurende conflict in het Midden-Oosten.
Virtual Reality (VR) is een dankbaar medium voor documentairemakers: het biedt immers een niet te evenaren ervaring die de kijker letterlijk in een ongekende realiteit dropt. Dit jaar selecteerde DOCVILLE drie korte documentaires die focussen op reconstructies van reële ervaringen die echte mensen hebben beleefd: van astronauten, over straatkinderen tot een Indonesische familie.
De vertoning van 11.06 wordt gevolgd door een nagesprek met de regisseur
De snelheid waaraan de maatschappij en de morele regels evolueren de laatste jaren, is opmerkelijk. Rond thema’s als gender, klimaat en ras woeden heftige maatschappelijke debatten. Activisten hollen voorop, anderen drukken als reactie verontwaardigd op de rem. Flink gestimuleerd door de sociale media, neemt de polarisatie ongekende vormen aan. Wat is er hier aan de hand? En hoe krijgen we in deze gespannen situatie dan toch snel die noodzakelijke vooruitgang gerealiseerd?
De vertoning van 11.06 wordt uitgeleid door Pol Laanen, master in Space Studies, Biochemie en Biotechnologie die afstudeerde met een thesis over de Terraforming van mars
In 1991 sloten acht mensen zich voor twee jaar op in Biosphere 2, een gigantische glazen koepel waarin het ecosysteem van de aarde was nagemaakt. Niets mocht erin, niets eruit. Dus al het voedsel, water, maar ook zuurstof diende ter plekke geproduceerd te worden. Net zoals dit zou gebeuren als de mens uiteindelijk andere planeten zou koloniseren. Een duik in één van de meest fascinerende experimenten ooit bedacht.
Deze vertoning wordt gevolgd door een muzikale uitleiding door Julia Eckhardt (Occam IV (from Occam Océan) door Éliane Radigue) i.s.m. STUK
Het opmerkelijke, amper gekende verhaal van de vrouwelijke pioniers van de elektronische muziek. Voornamelijk opgebouwd uit archiefbeelden is deze documentaire een vreugdevolle ode aan vrouwelijke baanbrekers. Een heerlijke audiovisuele proeverij die een blik werpt op de fascinerende geschiedenis van een bijzonder muziekgenre én van de onderliggende emancipatiestrijd van vrouwen in de geschiedenis van de muziek.
De vertoning van 11.06 wordt gevolgd door een nagesprek de regisseur van de film.
In 1970, midden in de Koude Oorlog, kruisen een Amerikaanse patrouilleboot en een Russisch vissersschip elkaar. Aan boord van het Russische schip is Simas Kudirka, een Litouwse matroos die letterlijk en figuurlijk een sprong in het diepe waagt. De start van een onvoorstelbaar verhaal vol plot twists en onverwachte beslissingen, in misschien wel de grootste politieke warboel tijdens de Koude Oorlog.
Op 83-jarige leeftijd vindt Sergio de job van zijn leven: hij wordt ingehuurd als privédetective om undercover te gaan in een bejaardentehuis. Zijn klant? Een bezorgde dochter die vermoedt dat haar moeder slecht behandeld wordt in het home. Uitgerust met technische spionage-gadgets probeert de zachtaardige Sergio op inventieve wijze informatie te verzamelen achter de schermen. Dit hartverwarmende, droogkomische detectiveverhaal is een tedere en subtiele getuigenis van vriendschap en eenzaamheid op hoge leeftijd.
De vertoning van 11.06 wordt uitgeleid door Tom Simonts, Senior Financial Economist KBC
Hoe wordt geld gecreëerd? En waar komt winst vandaan? Deze schijnbaar eenvoudige vragen onthullen de soms verbluffende eigenschappen van ons economisch systeem. Zo blijkt dat door te lenen geld ontstaat en dat economische groei in de regel samengaat met een toename van schulden en het groter worden van de kloof tussen rijk en arm. Regisseur Carmen Losmann dringt door tot de kern van het kapitalistisch systeem door - laag per laag - dieper te graven en messcherp de meest flagrante aspecten van de kapitalistische economie bloot te leggen. Een film die je blik op de wereld voorgoed verandert.
Rudi Vranckx noemde hem recent nog zijn journalistieke baken. De recent overleden Midden-Oosten correspondent Robert Fisk was een icoon. Hij zat op de eerste rij bij de Iraanse revolutie, de Libanese burgeroorlog, de Golfoorlogen, de intifada’s, de oorlog tegen de terreur, de Arabische revoluties… Een portret van een eigenzinnige correspondent voor wie een onafhankelijke geest heilig was.
Het ultieme portret van muzikale grootheid Frank Zappa (1940-1993), opgebouwd uit een verbazingwekkende hoeveelheid ongezien archiefmateriaal. Een fascinerende inkijk in het privéleven en het werk van de enigmatische en maatschappijkritische rockster, die met zijn 60 albums en maatschappelijk engagement een unieke erfenis achterliet.
Virtual Reality (VR) is een dankbaar medium voor documentairemakers: het biedt immers een niet te evenaren ervaring die de kijker letterlijk in een ongekende realiteit dropt. Dit jaar selecteerde DOCVILLE drie korte documentaires die focussen op reconstructies van reële ervaringen die echte mensen hebben beleefd: van astronauten, over straatkinderen tot een Indonesische familie.
Een rozenkrans die minutieus wordt afgegaan, een gezicht van hoop tegen beter weten in bij het aansteken van een gigantische 9-dagen-kaars, een grot die zwanger is van zacht prevelende, biddende mensen. Lourdes is hét bedevaartsoord bij uitstek dat ieder jaar miljoenen bezoekers kent. Via authentieke verhalen werpt de film een respectvolle en aangrijpende blik op de bedevaart-ervaring en haar mysterieuze impact op mensen. Een visuele parel over een bijzonder universum van hoop.
Vanaf 2023 komen er in Vlaanderen centrale toetsen, voor alle leerlingen in alle scholen. In landen zoals Nederland en zeker de Verenigde Staten is dit al jarenlang de traditie. Maar zijn gestandaardiseerde testen zinvol? Wordt onderwijs niet gereduceerd tot wat testbaar is, zonder oog voor de variabele realiteit. Een leerling wordt enkel gedefinieerd als goed aan de hand van juist ingekleurde bolletjes, niet aan de hand van reële vooruitgang. En een ‘goede school’ is enkel een school met een hoog gemiddelde. Deze verrassende documentaire onderzoekt de zin en onzin van de fameuze SAT-testen in de Verenigde Staten, een ideale case die heel wat vragen oproept.
De vertoning van 12.06 wordt gevolgd door een DOCVILLE+ - Leven na IS
Zes jaar geleden viel IS de Jezidi dorpen rond de berg Sinjar in Noord-Irak binnen, vermoordde de mannen en ontvoerde de vrouwen. Zo’n 7000 vrouwen worden nog steeds gevangen gehouden als ‘sabaya’ (seksslaaf) in het IS-gevangenkamp van Al-Hol in Syrië. Mahmud, Ziyad en de andere vrijwilligers van het Jezidi Home Center zijn hun enige kans op ontsnapping uit de hel. Een nagelbijtende thriller met een ongeziene toegang tot het dramatische lot van de Jezidi gemeenschap.
Aansluitend bij één van de focusthema's én het posterbeeld, kan je op DOCVILLE 2021 een kijkje komen nemen op de gratis mini-expo "Future cities"; een greep uit de talloze knappe schetsen, tekeningen en ontwerpen gemaakt door architecten, kunstenaars, futurologen en visionairen die verbeelden hoe de stad van de toekomst er zou kunnen uitzien. De selectie bevat een aantal beelden en videos die rechtstreeks verbonden zijn met films en lezingen op het DOCVILLE-programma. Er werden ook een reeks Leuvense voorbeelden opgenomen.
In 1988 was de wereld het er eigenlijk over eens: klimaatverandering is een groot probleem. Dat jaar verkondigde republikeins presidentskandidaat George H.W. Bush luid en duidelijk dat hij als president de problematiek zou aanpakken. Maar niet lang daarna viel alles stil en kregen klimaatontkenners steeds meer weerklank. Deze onthutsende onderzoeksdocumentaire toont aan dat dit geen toeval was, maar het gevolg van een goed georkestreerde campagne die achter de schermen gefinancierd werd door grote oliemaatschappijen.
In het bos gebeurt er iets vreemd: de bomen praten met elkaar en zorgen voor elkaar. Niet enkel voor hun eigen nakomelingen, maar ook voor hun oude of zieke buren. Het lijkt het begin van een sprookje, maar het zijn de verbazingwekkende bevindingen van wetenschappers na decennialang onderzoek. Geïnspireerd door de gelijknamige bestseller neemt deze onweerstaanbare liefdesverklaring aan het bos je diep mee in een ongekende wereld vol onverwachte en ongelooflijke vaardigheden van bomen. Een wandeling door het bos zal nooit meer hetzelfde zijn.
In maart 2019 werd de overwinning op de Islamitische Staat uitgeroepen en eind oktober 2019 werd voormalige leider Abu Bakr al-Baghdadi gedood. Bijna 1,5 jaar later zijn de gevolgen van IS voor velen echter nog een dagelijkse realiteit of in elk geval onverwerkt verleden. Naar aanleiding van de documentaire Sabaya brengt DOCVILLE getuigenissen en experts samen die in levende lijve hebben meegemaakt hoe het is om onder het juk van IS gebukt te gaan.
Op 83-jarige leeftijd vindt Sergio de job van zijn leven: hij wordt ingehuurd als privédetective om undercover te gaan in een bejaardentehuis. Zijn klant? Een bezorgde dochter die vermoedt dat haar moeder slecht behandeld wordt in het home. Uitgerust met technische spionage-gadgets probeert de zachtaardige Sergio op inventieve wijze informatie te verzamelen achter de schermen. Dit hartverwarmende, droogkomische detectiveverhaal is een tedere en subtiele getuigenis van vriendschap en eenzaamheid op hoge leeftijd.
De westerse cultuursector ziet zich graag als hoeder van het morele geweten, maar vaak worden prestigieuze kunstinstellingen gefinancierd door semi-koloniale multinationals. Regisseur en kunstenaar Renzo Martens- die eerder controverse veroorzaakte met zijn documentaire Enjoy Poverty- bedenkt een onorthodox plan om de welvaartstroom van richting te doen veranderen.
De vertoning van 12.06 wordt gevolgd door een uitgebreid nagesprek met "onze eigen" Robert Fisk, Rudi Vranckx
Rudi Vranckx noemde hem recent nog zijn journalistieke baken. De recent overleden Midden-Oosten correspondent Robert Fisk was een icoon. Hij zat op de eerste rij bij de Iraanse revolutie, de Libanese burgeroorlog, de Golfoorlogen, de intifada’s, de oorlog tegen de terreur, de Arabische revoluties… Een portret van een eigenzinnige correspondent voor wie een onafhankelijke geest heilig was.
Virtual Reality (VR) is een dankbaar medium voor documentairemakers: het biedt immers een niet te evenaren ervaring die de kijker letterlijk in een ongekende realiteit dropt. Dit jaar selecteerde DOCVILLE drie korte documentaires die focussen op reconstructies van reële ervaringen die echte mensen hebben beleefd: van astronauten, over straatkinderen tot een Indonesische familie.
Wat is dat toch met roze flamingo’s? Overal duiken ze trots op als het ultieme symbool voor vrolijke kitsch. In deze speelse mockumentary gaat de vastberaden geluidstechnicus Rigo Pex op onderzoek naar de diepere betekenis van dit iconische symbool, in een film die even kleurrijk en eigenzinnig is als de flamboyante roze vogel zelf.
Het voetpad is in slechte staat, iemand wil een vergunning voor de heraanleg van zijn voortuintje en door de verstrengde Israëlische veiligheidsmaatregelen kunnen de inwoners de stad niet meer uit. Zoals elke goede burgemeester lééft Musa Hadid voor zijn stad. Alleen is hij niet de burgervader van een doorsnee stadje, maar van het Palestijnse Ramallah. In een film met onverwacht veel humor en een serieuze portie spanning volgen we een man die zich volledig inzet voor zijn inwoners. Een totaal nieuwe, vaak verrassende inkijk in de realiteit van het langstdurende conflict in het Midden-Oosten.
Martin Luther King staat geboekstaafd als de charismatische en pacifistische voorvechter van de Afro-Amerikaanse burgerrechtenbeweging. Maar zo werd hij niet gezien door de toenmalige, erg machtige FBI. Voor hen was King een gevaar dat bestreden moest worden. Recent vrijgegeven afluistertapes onthullen een onthutsend en wraakroepend beeld van de houding van de FBI tegenover de burgerrechtenactivist. Een herinnering dat institutionele onderdrukking van alle tijden is.
Virtual Reality (VR) is een dankbaar medium voor documentairemakers: het biedt immers een niet te evenaren ervaring die de kijker letterlijk in een ongekende realiteit dropt. Dit jaar selecteerde DOCVILLE drie korte documentaires die focussen op reconstructies van reële ervaringen die echte mensen hebben beleefd: van astronauten, over straatkinderen tot een Indonesische familie.
Gunda woont in het paradijs. Toch voor varkens. Ze ligt in een gezellige stal vol hooi rustig naar buiten te kijken. De enigen die de rust verstoren, zijn haar vele onstuimige biggetjes. En af en toe een kip met maar één poot. De gelauwerde Russische regisseur Victor Kossakovsky maakte een ronduit betoverende film. Hij filmde in zwart-wit, zonder enige commentaarstem, op ooghoogte van de biggen en biedt zo een wonderlijk ontroerende en intieme kijk op het leven van de dieren.
De realiteit overtreft soms de beste fictie: het onwaarschijnlijke verhaal van een kunstenares die op zoek gaat naar de dief die haar schilderijen stal. Ze weet hem op te sporen en hun ontmoeting neemt meer dan één onverwachte wending. Regisseur Benjamin Ree won niet voor niets de prijs voor ‘creative storytelling’ op het gerenommeerde Sundance Filmfestival.
De vertoning van 12.06 wordt gevolgd door een nagesprek met de regisseur
Nu de permafrost zich steeds sneller terugtrekt op de Siberische ijsvlakten, komen de restanten van de mythisch dier uit een ver verleden naar boven. Tegelijk worden de wilde rendieren, met uitsterven bedreigd, de mythes van onze tijd. Twee broers en een wetenschapper worden verbonden in een zoektocht tussen heden en verleden. Holgut verbindt naadloos fictie met documentaire, legende met wetenschap en realiteit met poëzie.
Virtual Reality (VR) is een dankbaar medium voor documentairemakers: het biedt immers een niet te evenaren ervaring die de kijker letterlijk in een ongekende realiteit dropt. Dit jaar selecteerde DOCVILLE drie korte documentaires die focussen op reconstructies van reële ervaringen die echte mensen hebben beleefd: van astronauten, over straatkinderen tot een Indonesische familie.
In deze bijzondere tasting proeven we alle mogelijk varianten van wat wel eens vlees zou kunnen zijn, maar het niet is. Bio Ingenieur Annemie Willemen neemt ons mee in een reis van smaken en structuren. Geschikt voor vegetariërs. Aangeraden voor Meat Lovers.
De vertoning van 12.06 wordt gevolgd door een nagesprek met Juliana Barbi die haar doctoraat schrijft over de stad Brasilia, KU Leuven.
Een niet-narratief, visueel avontuur met als rode draad de zoektocht naar de utopische, ideale stad. Een stad die geconcipieerd was als een perfecte machine. In 1960 werd de volledig kunstmatig aangelegde stad Brasilia de nieuwe hoofdstad van Brazilië. De stad werd het symbool voor het modernistische geloof dat een ultra-rationeel stedenbouwkundig ontwerp een rationele burger zou voortbrengen. Maar dit alles wringt met het mystieke verleden van het land en de diepmenselijke drang naar spiritualiteit.
Wat deed jij op 25 juli 2020? Meer dan 320.000 mensen over heel de wereld legden die dag vast in een videodagboek. Oscarwinnaar Kevin Macdonald verwerkte deze immense schat aan beeldmateriaal tot een mozaïekvertelling over een dag in het leven op aarde. Verschillende vignetten over het dagelijkse leven, grappig, triest, banaal of net uitzonderlijk. Over gewone dingen, maar ook over lockdowns, ongelijkheid en armoede. Over liefde en verlies. Over het leven zelf.
De vertoning van 12.06 wordt gevolgd door een DOCVILLE+ - Wat kunnen we NU doen voor een beter LATER?
Hoe zal de wereld er uit zien in 2040? Geen apocalyptische klimaatrampen maar een inspirerend en hoopvol beeld op de toekomst, én meteen ook de manier om dit concreet te bereiken. 2040 is een motiverende aaneenschakeling van erg praktische oplossingen die nu al bestaan en de wereld kunnen redden als we er voluit voor kiezen. Een inspirerende ‘yes we can’-film met een focus op de kracht van vernieuwing en creativiteit.
De Wadden, erkend als internationaal werelderfgoed, zijn als één groot, levend, ademend organisme. In dit grote intergetijdengebied is de ademhaling van eb en vloed vitaal voor flora, fauna en de mens. Een hypnotiserende blik op de eeuwige cycli en contrasten van de seizoenen: leven en dood, storm en stilte, de massa en het individu. Een cinematografisch gedicht dat het besef van zuurstof bijna tastbaar maakt.
De vertoning van 12.06 wordt gevolgd door een "Everything-but-meat"-tasting en gevolgd door een nagesprek met bio-ingenieur Annemie Willemen
De drijvende kracht achter een innovatief bedrijf dat ‘kweekvlees’ op de markt wil brengen is verrassend genoeg geen klimaat- of dierenrechtenactivist, maar een cardioloog. Dr. Uma Valeti gaf in 2015 de zekerheid van zijn job op en richtte zich volledig op het kweken van vlees voor de voedingsindustrie, zonder dat er dieren aan te pas komen. Is kweekvlees de heilige graal die wereldproblemen als klimaatverandering en honger uit de wereld kan helpen?
Virtual Reality (VR) is een dankbaar medium voor documentairemakers: het biedt immers een niet te evenaren ervaring die de kijker letterlijk in een ongekende realiteit dropt. Dit jaar selecteerde DOCVILLE drie korte documentaires die focussen op reconstructies van reële ervaringen die echte mensen hebben beleefd: van astronauten, over straatkinderen tot een Indonesische familie.
In de documentaire 2040 staat hoop centraal. Er worden heel wat oplossingen aangehaald die kunnen leiden tot een betere wereld. Concrete voorstellen hoe de klimaatverandering kan aangepakt worden, oceanen hersteld en hernieuwbare energie lokaal geproduceerd kan worden. Maar ook hoe landbouw, onderwijs en transport andere prioriteiten kunnen leggen. Een panel met experts uit diverse domeinen analyseren een aantal van de voorgestelde oplossingen op hun haalbaarheid.
In een bedwelmende mix van documentaire en fictie duikt Bloody Nose, Empty Pockets onder in het smeuïge universum van een ouderwetse bruine kroeg in Las Vegas. Een fascinerende blik op een tragikomisch toevluchtsoord voor verloren zielen, waar de drank hen een dankbare afleiding biedt of net de dieperik in trekt. Dit meeslepend portret van een wereld vol kleurrijke personages werd door Rolling Stone getipt als één van de 10 beste Sundance-films.
Waarom zijn er zoveel klootzakken in onze wereld? En waarom - zo lijkt het toch - zijn ze vaak zo succesvol? Word je vanzelf een klootzak als je eenmaal succes hebt? Of omgekeerd, moet je een klootzak zijn om het te maken in deze wereld? Zo was bijvoorbeeld het hufterige gedrag van Donald Trump voor veel van zijn aanhangers net een pluspunt. Geïnspireerd door filosoof Aaron James’ bestseller Assholes: A Theory gaat regisseur John Walker op onderzoek. Met gesmaakte tussenkomsten van o.a. John Cleese komt de film tot verrassend boeiende conclusies over het succes van heel wat hufters - én wat we eraan kunnen doen.
2 oktober 2018. Washington Post-journalist Jamal Khashoggi stapt het consulaat van Saoedi-Arabië in Turkije binnen om zijn echtscheiding te formaliseren zodat hij kan trouwen met zijn verloofde Hatice. Zij wacht buiten op hem. Maar Khashoggi komt niet naar buiten. Nooit meer. De journalist, bekend om zijn kritische houding tegenover Saoedi-Arabië, is verdwenen. Oscarwinnaar Bryan Fogel reconstrueert op verbluffende manier de feiten in een nagelbijtend relaas van macht en bedrog.
Aansluitend bij één van de focusthema's én het posterbeeld, kan je op DOCVILLE 2021 een kijkje komen nemen op de gratis mini-expo "Future cities"; een greep uit de talloze knappe schetsen, tekeningen en ontwerpen gemaakt door architecten, kunstenaars, futurologen en visionairen die verbeelden hoe de stad van de toekomst er zou kunnen uitzien. De selectie bevat een aantal beelden en videos die rechtstreeks verbonden zijn met films en lezingen op het DOCVILLE-programma. Er werden ook een reeks Leuvense voorbeelden opgenomen.
De Brit Norman Darbyshire werkte begin jaren ‘50 bij MI6, de Britse inlichtingendienst. Hij was er verantwoordelijk voor de coup die de CIA en MI6 in het grootste geheim pleegden tegen de progressieve Iraanse premier Mossadegh. Acteur Ralph Fiennes vertolkt de teruggevonden getuigenis van Darbyshire waarin het hallucinante verhaal van de coup uit de doeken wordt gedaan.
De oplossing voor de zoveelste school shooting? Nog meer wapens natuurlijk. Bewapen leerkrachten, geef schietlessen aan de directie en voorzie kogelwerende schoolborden. Deze registrerende documentaire toont de onthutsende realiteit achter deze keuze. De school als slagveld is niet alleen een verbijsterend concept, maar wrang genoeg ook de spil achter een ijzingwekkende industrie.
Bewakingscamera’s, elektronisch toezicht en geautomatiseerde controles… Meer en meer raken diverse vormen van ‘surveillance’ ingeburgerd in ons dagelijks leven. Maar al deze technieken zijn gebaseerd op de aanname van een ‘objectieve blik’, ondanks de vooroordelen die inherent zijn aan zowel de menselijke waarneming als die van een cameralens. Een provocatieve denkoefening rond de nauwe banden tussen camera's, wapens, politie en justitie.
De vertoning van 13.06 wordt gevolgd door "onze" eigen burgermeester, Mohamed Ridouani
Het voetpad is in slechte staat, iemand wil een vergunning voor de heraanleg van zijn voortuintje en door de verstrengde Israëlische veiligheidsmaatregelen kunnen de inwoners de stad niet meer uit. Zoals elke goede burgemeester lééft Musa Hadid voor zijn stad. Alleen is hij niet de burgervader van een doorsnee stadje, maar van het Palestijnse Ramallah. In een film met onverwacht veel humor en een serieuze portie spanning volgen we een man die zich volledig inzet voor zijn inwoners. Een totaal nieuwe, vaak verrassende inkijk in de realiteit van het langstdurende conflict in het Midden-Oosten.
De vertoning van 13.06 wordt gevolgd door een DOCVILLE+ - Wokers vs Boomers
De snelheid waaraan de maatschappij en de morele regels evolueren de laatste jaren, is opmerkelijk. Rond thema’s als gender, klimaat en ras woeden heftige maatschappelijke debatten. Activisten hollen voorop, anderen drukken als reactie verontwaardigd op de rem. Flink gestimuleerd door de sociale media, neemt de polarisatie ongekende vormen aan. Wat is er hier aan de hand? En hoe krijgen we in deze gespannen situatie dan toch snel die noodzakelijke vooruitgang gerealiseerd?
Disneyland voor gepensioneerden, zo worden The Villages in Florida ook wel genoemd. 130.000 senioren wonen er samen in een besloten gemeenschap, waar alles in het teken staat van hun doelgroep. Ze leven in een peperdure droom vol nette voortuintjes, ochtendgymnastiek en uren golfplezier. Een visueel ijzersterke film die - soms teder, soms hilarisch, soms pijnlijk scherp - toont dat voor sommigen life begins at 60.
Virtual Reality (VR) is een dankbaar medium voor documentairemakers: het biedt immers een niet te evenaren ervaring die de kijker letterlijk in een ongekende realiteit dropt. Dit jaar selecteerde DOCVILLE drie korte documentaires die focussen op reconstructies van reële ervaringen die echte mensen hebben beleefd: van astronauten, over straatkinderen tot een Indonesische familie.
In de Luikse gemeente Saint Nicolas heeft de PS al bijna een eeuw de touwtjes stevig in handen. Oppositieleden Filippo Zito en Roger Boeckx zijn de luis in de pels van de meerderheid. Met de gemeenteraadsverkiezingen in het vooruitzicht, dromen ze luidop van een politieke omwenteling. Dit even verrassend als grappig fly-on-the-wall portret van de Waalse dorpspolitiek won terecht de publieksprijs op het Brussels Filmfestival.
De snel evoluerende morele regels veroorzaken heel wat heisa. Opvallend is dat het vaak progressieven zijn die onderling in conflict geraken. En dan gaat het niet zozeer over gevraagde veranderingen zelf, wel over de felheid, snelheid en methoden. Wat is strategisch de beste manier om tegenstanders te overtuigen? Kan evolutie te snel gaan of kan het niet snel genoeg gaan? Waarom evolueert de moraal nu zoveel sneller? En hoe kan je polarisatie tegengaan?
Virtual Reality (VR) is een dankbaar medium voor documentairemakers: het biedt immers een niet te evenaren ervaring die de kijker letterlijk in een ongekende realiteit dropt. Dit jaar selecteerde DOCVILLE drie korte documentaires die focussen op reconstructies van reële ervaringen die echte mensen hebben beleefd: van astronauten, over straatkinderen tot een Indonesische familie.
De 7-jarige joodse Misha duikt in België onder voor de Nazi’s. Omdat haar pleeggezin haar slecht behandelt, vlucht ze weg. Ze overleeft van haar 7 tot haar 11de in de bossen, samen met een roedel wolven. In 1989 komt ze naar buiten met haar uitzonderlijke verhaal dat wereldwijd ruchtbaarheid krijgt. Als een ware puzzel onthult deze documentaire een bizar, waargebeurd verhaal dat leest als een filmscript.
In 1991 sloten acht mensen zich voor twee jaar op in Biosphere 2, een gigantische glazen koepel waarin het ecosysteem van de aarde was nagemaakt. Niets mocht erin, niets eruit. Dus al het voedsel, water, maar ook zuurstof diende ter plekke geproduceerd te worden. Net zoals dit zou gebeuren als de mens uiteindelijk andere planeten zou koloniseren. Een duik in één van de meest fascinerende experimenten ooit bedacht.
De vertoning van 13.06 wordt gevolgd door een nagesprek met de regisseur
Een race door schijnbaar eindeloze zoutvlaktes van Australië. Ben Felten (51) scheurt tegen duizelwekkende snelheid vastberaden naar de eindmeet. Hij moet en zal de snelste worden. Alleen… hij is blind. Als tiener werd hij gediagnosticeerd met een degeneratieve oogziekte, waardoor hij halverwege de dertig volledig blind werd. Toch is Ben vastbesloten zijn jeugddroom na te jagen de snelste blinde motorrijder ter wereld te worden.
Virtual Reality (VR) is een dankbaar medium voor documentairemakers: het biedt immers een niet te evenaren ervaring die de kijker letterlijk in een ongekende realiteit dropt. Dit jaar selecteerde DOCVILLE drie korte documentaires die focussen op reconstructies van reële ervaringen die echte mensen hebben beleefd: van astronauten, over straatkinderen tot een Indonesische familie.
Poolse kunstenaar, filmmaker en schilder Norman Leto neemt je mee op een visuele reis vanaf het ontstaan van het universum tot aan de verre toekomst wanneer de mens in zijn huidige vorm niet meer bestaat. Leto combineert intrigerende zwart-wit animatie van DNA met 3D-modellen en animaties.
De vertoning van 13.06 wordt gevolgd door een nagesprek met de regisseur
Het is zomer in een klein dorp in het Marokkaanse Atlasgebergte. Terwijl de mannen een dutje doen of een kaartje leggen, zeulen de vrouwen, al dan niet met een kind op de rug, water de heuvels op en zorgen voor het huishouden. Zo is het altijd geweest en zo zal het blijven... tot Fadma haar intrede doet. Een heerlijk klein en vaak heel grappig verhaal over de strijd om meer gelijkheid tussen man en vrouw.
Hoe zal de wereld er uit zien in 2040? Geen apocalyptische klimaatrampen maar een inspirerend en hoopvol beeld op de toekomst, én meteen ook de manier om dit concreet te bereiken. 2040 is een motiverende aaneenschakeling van erg praktische oplossingen die nu al bestaan en de wereld kunnen redden als we er voluit voor kiezen. Een inspirerende ‘yes we can’-film met een focus op de kracht van vernieuwing en creativiteit.
De vertoning van 13.06 wordt uitgeleid door moraalfilosoof en vrijzinnig humanist prof. Johan Braeckman
Een rozenkrans die minutieus wordt afgegaan, een gezicht van hoop tegen beter weten in bij het aansteken van een gigantische 9-dagen-kaars, een grot die zwanger is van zacht prevelende, biddende mensen. Lourdes is hét bedevaartsoord bij uitstek dat ieder jaar miljoenen bezoekers kent. Via authentieke verhalen werpt de film een respectvolle en aangrijpende blik op de bedevaart-ervaring en haar mysterieuze impact op mensen. Een visuele parel over een bijzonder universum van hoop.
De vertoning van 13.06 wordt gevolgd door een nagesprek met Arne Gilles (MO Magazine)
Enkele jaren geleden viel Camilla Nielsson in de prijzen op DOCVILLE met Democrats, een onthutsende documentaire over de politieke strijd in Zimbabwe. In deze spraakmakende opvolger geeft ze een bijzondere inkijk in een cruciale periode in de recente geschiedenis van Zimbabwe met een intiem portret van presidentskandidaat Nelson Chamisa. Chamisa die wars van alle tegenwerkingen en zelfs openlijke bedreigingen campagne blijft voeren, in de (ijdele?) hoop op eerlijke verkiezingen.
Virtual Reality (VR) is een dankbaar medium voor documentairemakers: het biedt immers een niet te evenaren ervaring die de kijker letterlijk in een ongekende realiteit dropt. Dit jaar selecteerde DOCVILLE drie korte documentaires die focussen op reconstructies van reële ervaringen die echte mensen hebben beleefd: van astronauten, over straatkinderen tot een Indonesische familie.
Het verhaal van één van de meest gewaagde overvallen ter wereld leest als een filmscript. Kort nadat een vliegtuig is opgestegen, meldt één van de passagiers, een zekere Dan Cooper, dat hij een bom heeft. Hij eist - en krijgt - een massa geld en vier parachutes en gaat ervandoor. In de loop van 50 jaar komen tientallen verdachten in het vizier van de FBI. Via getuigenissen, archiefbeelden en re-enactment komen hun verhalen tot leven en blijft de prangende vraag: waar is D.B Cooper?
Wat gebeurde er allemaal achter de gesloten deuren van Yab Yum, decennialang het meest beruchte luxebordeel van Amsterdam? Beroemdheden kwamen en gingen in dit iconische huis van plezier, waar de nachten legendarisch waren en de dagen onbestaande. Tot het tien jaar geleden in de handen kwam van louche criminelen en uiteindelijk de deuren moest sluiten. Insiders blikken met sappige verhalen vol nostalgie terug op de legendarische momenten in het fameuze etablissement. Een ongegeneerde inkijk in een iconische bordeel, dat tot de bekendste van de wereld hoorde.
Aansluitend bij één van de focusthema's én het posterbeeld, kan je op DOCVILLE 2021 een kijkje komen nemen op de gratis mini-expo "Future cities"; een greep uit de talloze knappe schetsen, tekeningen en ontwerpen gemaakt door architecten, kunstenaars, futurologen en visionairen die verbeelden hoe de stad van de toekomst er zou kunnen uitzien. De selectie bevat een aantal beelden en videos die rechtstreeks verbonden zijn met films en lezingen op het DOCVILLE-programma. Er werden ook een reeks Leuvense voorbeelden opgenomen.
Wat gebeurde er allemaal achter de gesloten deuren van Yab Yum, decennialang het meest beruchte luxebordeel van Amsterdam? Beroemdheden kwamen en gingen in dit iconische huis van plezier, waar de nachten legendarisch waren en de dagen onbestaande. Tot het tien jaar geleden in de handen kwam van louche criminelen en uiteindelijk de deuren moest sluiten. Insiders blikken met sappige verhalen vol nostalgie terug op de legendarische momenten in het fameuze etablissement. Een ongegeneerde inkijk in een iconische bordeel, dat tot de bekendste van de wereld hoorde.
Een niet-narratief, visueel avontuur met als rode draad de zoektocht naar de utopische, ideale stad. Een stad die geconcipieerd was als een perfecte machine. In 1960 werd de volledig kunstmatig aangelegde stad Brasilia de nieuwe hoofdstad van Brazilië. De stad werd het symbool voor het modernistische geloof dat een ultra-rationeel stedenbouwkundig ontwerp een rationele burger zou voortbrengen. Maar dit alles wringt met het mystieke verleden van het land en de diepmenselijke drang naar spiritualiteit.
Hoe zal de wereld er uit zien in 2040? Geen apocalyptische klimaatrampen maar een inspirerend en hoopvol beeld op de toekomst, én meteen ook de manier om dit concreet te bereiken. 2040 is een motiverende aaneenschakeling van erg praktische oplossingen die nu al bestaan en de wereld kunnen redden als we er voluit voor kiezen. Een inspirerende ‘yes we can’-film met een focus op de kracht van vernieuwing en creativiteit.
Wat is dat toch met roze flamingo’s? Overal duiken ze trots op als het ultieme symbool voor vrolijke kitsch. In deze speelse mockumentary gaat de vastberaden geluidstechnicus Rigo Pex op onderzoek naar de diepere betekenis van dit iconische symbool, in een film die even kleurrijk en eigenzinnig is als de flamboyante roze vogel zelf.
Virtual Reality (VR) is een dankbaar medium voor documentairemakers: het biedt immers een niet te evenaren ervaring die de kijker letterlijk in een ongekende realiteit dropt. Dit jaar selecteerde DOCVILLE drie korte documentaires die focussen op reconstructies van reële ervaringen die echte mensen hebben beleefd: van astronauten, over straatkinderen tot een Indonesische familie.
Deze vertoning wordt voorafgegaan door de uitreiking van de Sabam for Culture prijzen en gevolgd door een nagesprek met de regisseurs
Auteursvereniging Sabam ondersteunt audiovisuele auteurs op verschillende manieren. Er is steun voor filmmakers die hun sporen reeds hebben verdiend, maar zeker ook voor jong opkomend talent en dit via een ontwikkelingsbeurs. De Sabam Avond op DOCVILLE staat dit jaar in het teken van drie jonge wolven die hier al beroep op konden doen.
Een wonderlijke ontdekkingsreis langs het leven en werk van de vergeten illustrator Arthur Radebaugh die in het midden van de jaren ‘50 furore maakte met zijn prachtige illustraties van een utopische toekomst vol technologie en wiens werk de inspiratie opleverde voor de festivalaffiche van DOCVILLE. Via interviews en archiefmateriaal gaan we op zoek naar de man die altijd zijn blik op de toekomst had, maar - paradoxaal genoeg - net hierdoor voorbijgestreefd raakte. Zijn tragische traject van progressieve geest naar relikwie uit een ver verleden zegt iets over de kwetsbaarheid van elke vorm van futurisme.
Toen de 10-jarige Paul Fronczak stiekem op zoek ging naar de verstopte kerstcadeautjes, vond hij iets helemaal anders: krantenknipsels van zijn ouders waaruit blijkt dat hun zoontje net na geboorte ontvoerd was en twee jaar later als peuter teruggevonden. Ondertussen volwassen, gaat Paul op onderzoek om na te gaan of hij wel echt is wie hij denkt te zijn. Een verbazingwekkende real-life thriller.
Oscargenomineerde regisseur Gianfranco Rosi maakte een visueel verbluffende opvolger voor zijn bekroonde documentaire Fuocoammare, met dit prachtige, diepmenselijke portret van personen in het door oorlog verscheurde Midden-Oosten. Gefilmd over een periode van drie jaar volgt Rosi gewone mensen in een ongewone situatie. Hij beeldt ze niet zozeer af als slachtoffers, maar als mensen van vlees en bloed, met hun eigen karakter en verschillende vormen van veerkracht. Intens ontroerend en bitterzoet mooi.
De vertoning 14.06 wordt uitgeleid door Prof. Dr. Nicky Dries (Department of Work & Organisation Studies, KU Leuven)
Werken en sterven… Twee zaken die een mens liever zoveel mogelijk wil vermijden. Niet toevallig dus dat het grootste deel van de technologische vooruitgang al decennialang focust op deze basisaspecten. Vooruitgang als een eeuwigdurende poging om werk te vereenvoudigen en de dood uit te stellen. Maar wat doen we dan wél als niemand nog moet werken? En willen we wel leven in een wereld waar werk en (vroegtijdige) dood volledig buitenspel zijn gezet?
De vertoning van 14.06 wordt gevolgd door een nagesprek met journalist en woordvoerder van Corporate Europe Observatory, Hans Vanscharen
In 1988 was de wereld het er eigenlijk over eens: klimaatverandering is een groot probleem. Dat jaar verkondigde republikeins presidentskandidaat George H.W. Bush luid en duidelijk dat hij als president de problematiek zou aanpakken. Maar niet lang daarna viel alles stil en kregen klimaatontkenners steeds meer weerklank. Deze onthutsende onderzoeksdocumentaire toont aan dat dit geen toeval was, maar het gevolg van een goed georkestreerde campagne die achter de schermen gefinancierd werd door grote oliemaatschappijen.
Virtual Reality (VR) is een dankbaar medium voor documentairemakers: het biedt immers een niet te evenaren ervaring die de kijker letterlijk in een ongekende realiteit dropt. Dit jaar selecteerde DOCVILLE drie korte documentaires die focussen op reconstructies van reële ervaringen die echte mensen hebben beleefd: van astronauten, over straatkinderen tot een Indonesische familie.
De snelheid waaraan de maatschappij en de morele regels evolueren de laatste jaren, is opmerkelijk. Rond thema’s als gender, klimaat en ras woeden heftige maatschappelijke debatten. Activisten hollen voorop, anderen drukken als reactie verontwaardigd op de rem. Flink gestimuleerd door de sociale media, neemt de polarisatie ongekende vormen aan. Wat is er hier aan de hand? En hoe krijgen we in deze gespannen situatie dan toch snel die noodzakelijke vooruitgang gerealiseerd?
In 1991 sloten acht mensen zich voor twee jaar op in Biosphere 2, een gigantische glazen koepel waarin het ecosysteem van de aarde was nagemaakt. Niets mocht erin, niets eruit. Dus al het voedsel, water, maar ook zuurstof diende ter plekke geproduceerd te worden. Net zoals dit zou gebeuren als de mens uiteindelijk andere planeten zou koloniseren. Een duik in één van de meest fascinerende experimenten ooit bedacht.
Aansluitend bij één van de focusthema's én het posterbeeld, kan je op DOCVILLE 2021 een kijkje komen nemen op de gratis mini-expo "Future cities"; een greep uit de talloze knappe schetsen, tekeningen en ontwerpen gemaakt door architecten, kunstenaars, futurologen en visionairen die verbeelden hoe de stad van de toekomst er zou kunnen uitzien. De selectie bevat een aantal beelden en videos die rechtstreeks verbonden zijn met films en lezingen op het DOCVILLE-programma. Er werden ook een reeks Leuvense voorbeelden opgenomen.
De drijvende kracht achter een innovatief bedrijf dat ‘kweekvlees’ op de markt wil brengen is verrassend genoeg geen klimaat- of dierenrechtenactivist, maar een cardioloog. Dr. Uma Valeti gaf in 2015 de zekerheid van zijn job op en richtte zich volledig op het kweken van vlees voor de voedingsindustrie, zonder dat er dieren aan te pas komen. Is kweekvlees de heilige graal die wereldproblemen als klimaatverandering en honger uit de wereld kan helpen?
Waarom zijn er zoveel klootzakken in onze wereld? En waarom - zo lijkt het toch - zijn ze vaak zo succesvol? Word je vanzelf een klootzak als je eenmaal succes hebt? Of omgekeerd, moet je een klootzak zijn om het te maken in deze wereld? Zo was bijvoorbeeld het hufterige gedrag van Donald Trump voor veel van zijn aanhangers net een pluspunt. Geïnspireerd door filosoof Aaron James’ bestseller Assholes: A Theory gaat regisseur John Walker op onderzoek. Met gesmaakte tussenkomsten van o.a. John Cleese komt de film tot verrassend boeiende conclusies over het succes van heel wat hufters - én wat we eraan kunnen doen.
Nu de permafrost zich steeds sneller terugtrekt op de Siberische ijsvlakten, komen de restanten van de mythisch dier uit een ver verleden naar boven. Tegelijk worden de wilde rendieren, met uitsterven bedreigd, de mythes van onze tijd. Twee broers en een wetenschapper worden verbonden in een zoektocht tussen heden en verleden. Holgut verbindt naadloos fictie met documentaire, legende met wetenschap en realiteit met poëzie.
Een wonderlijke ontdekkingsreis langs het leven en werk van de vergeten illustrator Arthur Radebaugh die in het midden van de jaren ‘50 furore maakte met zijn prachtige illustraties van een utopische toekomst vol technologie en wiens werk de inspiratie opleverde voor de festivalaffiche van DOCVILLE. Via interviews en archiefmateriaal gaan we op zoek naar de man die altijd zijn blik op de toekomst had, maar - paradoxaal genoeg - net hierdoor voorbijgestreefd raakte. Zijn tragische traject van progressieve geest naar relikwie uit een ver verleden zegt iets over de kwetsbaarheid van elke vorm van futurisme.
Virtual Reality (VR) is een dankbaar medium voor documentairemakers: het biedt immers een niet te evenaren ervaring die de kijker letterlijk in een ongekende realiteit dropt. Dit jaar selecteerde DOCVILLE drie korte documentaires die focussen op reconstructies van reële ervaringen die echte mensen hebben beleefd: van astronauten, over straatkinderen tot een Indonesische familie.
De vertoning van 15.06 wordt gevolgd door een nagesprek met de regisseur
Drie aangrijpende getuigenissen van ouders en kinderen wiens relaties getekend zijn door de verslaving van de ouder of het kind. Of het nu drank, medicatie of drugs is, een moeder die haar kinderen verwaarloost of een zoon die zijn ouders voorliegt: verslaving richt een ravage aan binnen een gezin. Hoe onvoorwaardelijk is liefde wanneer de verslaving lonkt?
Jérôme is directeur van het college van Saint-Martin, de school van de laatste kans voor jongeren die nergens anders terecht kunnen. Samen met zijn lerarenkorps probeert hij de cirkel van armoede en sociale isolatie te doorbreken. Een film vol humor en tederheid die aandacht en begrip vraagt voor jongeren die misschien zoekende zijn, maar niet verloren.
Het ultieme portret van muzikale grootheid Frank Zappa (1940-1993), opgebouwd uit een verbazingwekkende hoeveelheid ongezien archiefmateriaal. Een fascinerende inkijk in het privéleven en het werk van de enigmatische en maatschappijkritische rockster, die met zijn 60 albums en maatschappelijk engagement een unieke erfenis achterliet.
De vertoning van 15.06 wordt gevolgd door professor en mediapsycholoog Joris Bruyninckx
Waarom zijn er zoveel klootzakken in onze wereld? En waarom - zo lijkt het toch - zijn ze vaak zo succesvol? Word je vanzelf een klootzak als je eenmaal succes hebt? Of omgekeerd, moet je een klootzak zijn om het te maken in deze wereld? Zo was bijvoorbeeld het hufterige gedrag van Donald Trump voor veel van zijn aanhangers net een pluspunt. Geïnspireerd door filosoof Aaron James’ bestseller Assholes: A Theory gaat regisseur John Walker op onderzoek. Met gesmaakte tussenkomsten van o.a. John Cleese komt de film tot verrassend boeiende conclusies over het succes van heel wat hufters - én wat we eraan kunnen doen.
Vrede in het Midden-Oosten. Het lijkt verder weg dan ooit. En toch is het niet alleen de jarenlange droom van de lokale bevolking, maar ook van westerse diplomaten en wereldleiders. Want wie dáár vrede kan bewerkstelligen, garandeert zijn plaats in de geschiedenis. Heel wat Amerikaanse presidenten hoopten dan ook dat het schijnbaar onmogelijke tijdens hun ambtstermijn gerealiseerd zou worden. Soms waren onderhandelaars erg dicht bij een historische doorbraak. Maar keer op keer liep het mis. Wat gebeurde er achter de schermen en wie speelde welke rol? Een fascinerende blik op de menselijke factor die een verrassend grote rol speelt in historische gebeurtenissen.
Nadenken over de toekomst, geloven in vooruitgang… het klinkt van alle tijden, maar eigenlijk is het een redelijk nieuw idee dat pas in de loop van de 18de eeuw als aanvaardbaar werd gezien. 6 korte lezingen behandelen 6 andere aspecten van het toekomst denken. Van het ontstaan van de “verbeterbare mens” via concrete toepassingen met Artificiële Intelligentie voor het beheer van verkeersinfrastructuur en architectuur tot ethische vraagstukken over robotica. En wat kunnen we leren van sciencefiction?
Virtual Reality (VR) is een dankbaar medium voor documentairemakers: het biedt immers een niet te evenaren ervaring die de kijker letterlijk in een ongekende realiteit dropt. Dit jaar selecteerde DOCVILLE drie korte documentaires die focussen op reconstructies van reële ervaringen die echte mensen hebben beleefd: van astronauten, over straatkinderen tot een Indonesische familie.
Vanaf welke leeftijd mag je kind zonder supervisie spelen op straat, de bus nemen of alleen naar school fietsen? Wat als je kind de buurt op stelten zet met belletje-trek of zonder bescherming in de top van een boom klimt? We zijn als ouders steeds bezorgder geworden voor onze kroost: we moeten hen beschermen tegen moordend verkeer en pedofielen. Spelen mag enkel in een gecontroleerde, veilige omgeving en kwajongenstreken worden illegaal. Maar helpen we onze kinderen hier wel mee? Stress en angststoornissen komen steeds vaker voor bij jonge kinderen. Chasing Childhood gaat op zoek naar oplossingen en breekt een noodzakelijke lans voor een minder gecureerde kindertijd.
In een bedwelmende mix van documentaire en fictie duikt Bloody Nose, Empty Pockets onder in het smeuïge universum van een ouderwetse bruine kroeg in Las Vegas. Een fascinerende blik op een tragikomisch toevluchtsoord voor verloren zielen, waar de drank hen een dankbare afleiding biedt of net de dieperik in trekt. Dit meeslepend portret van een wereld vol kleurrijke personages werd door Rolling Stone getipt als één van de 10 beste Sundance-films.
Aansluitend bij één van de focusthema's én het posterbeeld, kan je op DOCVILLE 2021 een kijkje komen nemen op de gratis mini-expo "Future cities"; een greep uit de talloze knappe schetsen, tekeningen en ontwerpen gemaakt door architecten, kunstenaars, futurologen en visionairen die verbeelden hoe de stad van de toekomst er zou kunnen uitzien. De selectie bevat een aantal beelden en videos die rechtstreeks verbonden zijn met films en lezingen op het DOCVILLE-programma. Er werden ook een reeks Leuvense voorbeelden opgenomen.
Martin Luther King staat geboekstaafd als de charismatische en pacifistische voorvechter van de Afro-Amerikaanse burgerrechtenbeweging. Maar zo werd hij niet gezien door de toenmalige, erg machtige FBI. Voor hen was King een gevaar dat bestreden moest worden. Recent vrijgegeven afluistertapes onthullen een onthutsend en wraakroepend beeld van de houding van de FBI tegenover de burgerrechtenactivist. Een herinnering dat institutionele onderdrukking van alle tijden is.
De vertoning van 16.06 wordt gevolgd door DOCVILLE+ Centrale Test - Een pest?
Vanaf 2023 komen er in Vlaanderen centrale toetsen, voor alle leerlingen in alle scholen. In landen zoals Nederland en zeker de Verenigde Staten is dit al jarenlang de traditie. Maar zijn gestandaardiseerde testen zinvol? Wordt onderwijs niet gereduceerd tot wat testbaar is, zonder oog voor de variabele realiteit. Een leerling wordt enkel gedefinieerd als goed aan de hand van juist ingekleurde bolletjes, niet aan de hand van reële vooruitgang. En een ‘goede school’ is enkel een school met een hoog gemiddelde. Deze verrassende documentaire onderzoekt de zin en onzin van de fameuze SAT-testen in de Verenigde Staten, een ideale case die heel wat vragen oproept.
2 oktober 2018. Washington Post-journalist Jamal Khashoggi stapt het consulaat van Saoedi-Arabië in Turkije binnen om zijn echtscheiding te formaliseren zodat hij kan trouwen met zijn verloofde Hatice. Zij wacht buiten op hem. Maar Khashoggi komt niet naar buiten. Nooit meer. De journalist, bekend om zijn kritische houding tegenover Saoedi-Arabië, is verdwenen. Oscarwinnaar Bryan Fogel reconstrueert op verbluffende manier de feiten in een nagelbijtend relaas van macht en bedrog.
De Vlaamse regering heeft beslist dat er vanaf 2023 centrale testen komen in het lager en secundair onderwijs. Deze – voor sommigen uiterst controversiële – beslissing zou leiden tot een hoger, en vooral meetbaar onderwijsniveau. Tegenstanders wijzen op het onvermijdelijke(?) gevolg dat er zal les worden gegeven in functie van de test en het ontstaan van “goede” en “slechte” scholen en leerlingen.
De vertoning van 16.06 wordt gevolgd door DOCVILLE+ Helikopterouders
Vanaf welke leeftijd mag je kind zonder supervisie spelen op straat, de bus nemen of alleen naar school fietsen? Wat als je kind de buurt op stelten zet met belletje-trek of zonder bescherming in de top van een boom klimt? We zijn als ouders steeds bezorgder geworden voor onze kroost: we moeten hen beschermen tegen moordend verkeer en pedofielen. Spelen mag enkel in een gecontroleerde, veilige omgeving en kwajongenstreken worden illegaal. Maar helpen we onze kinderen hier wel mee? Stress en angststoornissen komen steeds vaker voor bij jonge kinderen. Chasing Childhood gaat op zoek naar oplossingen en breekt een noodzakelijke lans voor een minder gecureerde kindertijd.
Slotscène: Een gigantische eeuwenoude boom dobbert op een schip in het midden van de zee. De reus is onderweg van zijn oeroude standplaats aan de kust van Georgië naar het privé eiland van miljonair Bidzina Ivanishvili. In een megalomaan project worden de torenhoge bomen uitgegraven en getransporteerd naar zijn villa. De immense reuzen zijn de stille getuigen van een wereld waar met geld alles te koop is en niets onmogelijk blijkt.
Virtual Reality (VR) is een dankbaar medium voor documentairemakers: het biedt immers een niet te evenaren ervaring die de kijker letterlijk in een ongekende realiteit dropt. Dit jaar selecteerde DOCVILLE drie korte documentaires die focussen op reconstructies van reële ervaringen die echte mensen hebben beleefd: van astronauten, over straatkinderen tot een Indonesische familie.
We zijn als ouders steeds bezorgder geworden voor onze kinderen. Overal zien we gevaar en spelen mag enkel in een gecontroleerde, veilige omgeving. Daarnaast putten ouders zich uit in het bedenken van hobby’s en activiteiten opdat de kinderen zich ten volle zouden ontplooien. Maar helpen we onze kinderen hier wel mee? Is er geen nood aan een minder gereguleerde kindertijd die onze kinderen meer kans geeft om op te groeien tot gelukkige jongeren en volwassenen.
Disneyland voor gepensioneerden, zo worden The Villages in Florida ook wel genoemd. 130.000 senioren wonen er samen in een besloten gemeenschap, waar alles in het teken staat van hun doelgroep. Ze leven in een peperdure droom vol nette voortuintjes, ochtendgymnastiek en uren golfplezier. Een visueel ijzersterke film die - soms teder, soms hilarisch, soms pijnlijk scherp - toont dat voor sommigen life begins at 60.
De vertoning van 16.06 wordt gevolgd door een nagesprek met de regisseur
De hoogmoed van de mens zal hem ten val brengen. Dat is de moraal achter de legende van de roekeloze Icarus die - ondanks waarschuwingen - te hoog naar de zon vloog en daardoor neerstortte in de Middellandse Zee. Ook in onze tijd is de Middellandse Zee het toneel waarop de ongebreidelde drang van de mens naar steeds ‘meer’ te zien is. Een kruispunt van immense cruiseschepen, maar ook verdrinkende vluchtelingen, commerciële visvaart, maar ook verontruste klimaatonderzoekers. De mens probeert de aarde steeds meer te controleren, maar verbranden we zo zelf niet onze vleugels?
De Britse dichter Femi Nylander treedt in de voetsporen van een extreem wrede massamoordenaar die amper voorkomt in de annalen van de geschiedenis: de koloniale kapitein Paul Voulet die in 1899 een spoor van dood en vernieling zaaide in West-Afrika. Het was de periode waarin Joseph Conrad zijn beroemde roman Heart of Darkness publiceerde, een eigentijdse inkijk in het toenmalige kolonialisme, en het boek waarvan Barack Obama zei dat het hem hielp begrijpen waar de angst voor zwarten vandaan komt.
De vertoning van 16.06 wordt gevolgd door een DOCVILLE+ over Dekolonisering van Musea
De westerse cultuursector ziet zich graag als hoeder van het morele geweten, maar vaak worden prestigieuze kunstinstellingen gefinancierd door semi-koloniale multinationals. Regisseur en kunstenaar Renzo Martens- die eerder controverse veroorzaakte met zijn documentaire Enjoy Poverty- bedenkt een onorthodox plan om de welvaartstroom van richting te doen veranderen.
Zes jaar geleden viel IS de Jezidi dorpen rond de berg Sinjar in Noord-Irak binnen, vermoordde de mannen en ontvoerde de vrouwen. Zo’n 7000 vrouwen worden nog steeds gevangen gehouden als ‘sabaya’ (seksslaaf) in het IS-gevangenkamp van Al-Hol in Syrië. Mahmud, Ziyad en de andere vrijwilligers van het Jezidi Home Center zijn hun enige kans op ontsnapping uit de hel. Een nagelbijtende thriller met een ongeziene toegang tot het dramatische lot van de Jezidi gemeenschap.
Virtual Reality (VR) is een dankbaar medium voor documentairemakers: het biedt immers een niet te evenaren ervaring die de kijker letterlijk in een ongekende realiteit dropt. Dit jaar selecteerde DOCVILLE drie korte documentaires die focussen op reconstructies van reële ervaringen die echte mensen hebben beleefd: van astronauten, over straatkinderen tot een Indonesische familie.
Vijftien jaar geleden raakte regisseur Noah Hutton gefascineerd door het stoutmoedige project van een visionaire neurowetenschapper. Doel: een menselijk brein in al zijn complexiteit nabouwen op supercomputers. Het gedurfde en peperdure project wist de Europese Unie te overtuigen en kreeg meer dan een miljard(!) euro subsidie. Maar terwijl de jaren en de euro’s wegtikten, werd de kloof tussen buitensporige ambitie en objectieve resultaten steeds groter.
Het is zomer in een klein dorp in het Marokkaanse Atlasgebergte. Terwijl de mannen een dutje doen of een kaartje leggen, zeulen de vrouwen, al dan niet met een kind op de rug, water de heuvels op en zorgen voor het huishouden. Zo is het altijd geweest en zo zal het blijven... tot Fadma haar intrede doet. Een heerlijk klein en vaak heel grappig verhaal over de strijd om meer gelijkheid tussen man en vrouw.
Hoe zorgen we ervoor dat de exploitatie van Afrikaanse kunst ten bate komt van de Afrikaanse bevolking? Het probleem wordt vaak herleid tot de oorspronkelijke onrechtmatige toe-eigening van kunst, maar is veel gelaagder. Zo worden heel wat prestigieuze kunstinstellingen gesponsord door semi-koloniale multinationals. Ondanks het gulle imago van die bedrijven blijft de geldstroom nog steeds enkel en alleen naar het westen stromen. En verdient Afrika niets aan zijn eigen kunst.
Aansluitend bij één van de focusthema's én het posterbeeld, kan je op DOCVILLE 2021 een kijkje komen nemen op de gratis mini-expo "Future cities"; een greep uit de talloze knappe schetsen, tekeningen en ontwerpen gemaakt door architecten, kunstenaars, futurologen en visionairen die verbeelden hoe de stad van de toekomst er zou kunnen uitzien. De selectie bevat een aantal beelden en videos die rechtstreeks verbonden zijn met films en lezingen op het DOCVILLE-programma. Er werden ook een reeks Leuvense voorbeelden opgenomen.
Disneyland voor gepensioneerden, zo worden The Villages in Florida ook wel genoemd. 130.000 senioren wonen er samen in een besloten gemeenschap, waar alles in het teken staat van hun doelgroep. Ze leven in een peperdure droom vol nette voortuintjes, ochtendgymnastiek en uren golfplezier. Een visueel ijzersterke film die - soms teder, soms hilarisch, soms pijnlijk scherp - toont dat voor sommigen life begins at 60.
Drie aangrijpende getuigenissen van ouders en kinderen wiens relaties getekend zijn door de verslaving van de ouder of het kind. Of het nu drank, medicatie of drugs is, een moeder die haar kinderen verwaarloost of een zoon die zijn ouders voorliegt: verslaving richt een ravage aan binnen een gezin. Hoe onvoorwaardelijk is liefde wanneer de verslaving lonkt?
Een niet-narratief, visueel avontuur met als rode draad de zoektocht naar de utopische, ideale stad. Een stad die geconcipieerd was als een perfecte machine. In 1960 werd de volledig kunstmatig aangelegde stad Brasilia de nieuwe hoofdstad van Brazilië. De stad werd het symbool voor het modernistische geloof dat een ultra-rationeel stedenbouwkundig ontwerp een rationele burger zou voortbrengen. Maar dit alles wringt met het mystieke verleden van het land en de diepmenselijke drang naar spiritualiteit.
Wat gebeurde er allemaal achter de gesloten deuren van Yab Yum, decennialang het meest beruchte luxebordeel van Amsterdam? Beroemdheden kwamen en gingen in dit iconische huis van plezier, waar de nachten legendarisch waren en de dagen onbestaande. Tot het tien jaar geleden in de handen kwam van louche criminelen en uiteindelijk de deuren moest sluiten. Insiders blikken met sappige verhalen vol nostalgie terug op de legendarische momenten in het fameuze etablissement. Een ongegeneerde inkijk in een iconische bordeel, dat tot de bekendste van de wereld hoorde.
Enkele jaren geleden viel Camilla Nielsson in de prijzen op DOCVILLE met Democrats, een onthutsende documentaire over de politieke strijd in Zimbabwe. In deze spraakmakende opvolger geeft ze een bijzondere inkijk in een cruciale periode in de recente geschiedenis van Zimbabwe met een intiem portret van presidentskandidaat Nelson Chamisa. Chamisa die wars van alle tegenwerkingen en zelfs openlijke bedreigingen campagne blijft voeren, in de (ijdele?) hoop op eerlijke verkiezingen.
Hoe maak je een opvolger voor wat algemeen beschouwd wordt als een van de allerbeste concertfilms ooit gemaakt? Stop Making Sense bracht in 1984 een meeslepende inkijk in het eigenzinnige muzikale universum van Talking Heads op het hoogtepunt van hun roem. Frontman David Byrne engageerde 35 jaar later niemand minder dan Spike Lee voor de regie van deze fantastisch gechoreografeerde concertfilm. Een concert dat je niet alleen moet horen, maar vooral ook moet zién, liefst op een groot scherm en in de beste omstandigheden. Een niet te missen rollercoaster van visuele en muzikale hoogstandjes.
Virtual Reality (VR) is een dankbaar medium voor documentairemakers: het biedt immers een niet te evenaren ervaring die de kijker letterlijk in een ongekende realiteit dropt. Dit jaar selecteerde DOCVILLE drie korte documentaires die focussen op reconstructies van reële ervaringen die echte mensen hebben beleefd: van astronauten, over straatkinderen tot een Indonesische familie.
De oplossing voor de zoveelste school shooting? Nog meer wapens natuurlijk. Bewapen leerkrachten, geef schietlessen aan de directie en voorzie kogelwerende schoolborden. Deze registrerende documentaire toont de onthutsende realiteit achter deze keuze. De school als slagveld is niet alleen een verbijsterend concept, maar wrang genoeg ook de spil achter een ijzingwekkende industrie.
De Brit Norman Darbyshire werkte begin jaren ‘50 bij MI6, de Britse inlichtingendienst. Hij was er verantwoordelijk voor de coup die de CIA en MI6 in het grootste geheim pleegden tegen de progressieve Iraanse premier Mossadegh. Acteur Ralph Fiennes vertolkt de teruggevonden getuigenis van Darbyshire waarin het hallucinante verhaal van de coup uit de doeken wordt gedaan.
Mensen scanderen met opgeheven arm “Hail Our People!”. Geen beeldfragment uit WO II, maar een onthutsend tafereel kort na de Amerikaanse verkiezingen in 2016, toen Trump aan de macht kwam. Extreem-rechtse partijen en groeperingen zijn bezig aan een heuse opmars. Daniel Lombroso zoomt in op enkele gekende alt-right figuren en richt zijn schijnwerper op de mensen achter de - vaak hallucinante - slogans en retoriek. Een noodzakelijke ontmoeting die te belangrijk is om uit te weg te gaan.
Baby Sama kijkt schattig in de camera wanneer er op de achtergrond een knal klinkt. Ze is het dochtertje van een jonge journaliste die gedurende vijf jaar hun dagelijkse leven in Syrië registreert, een leven dat voortdurend wordt doorprikt met de bittere realiteit van oorlog. For Sama toont de Syrische tragedie van binnenuit. Een radicaal empathische film, waarin de liefde het haalt op de allesvernietigende kracht van oorlog. Verschroeiend, onvergetelijk en intens pakkend. Terecht genomineerd voor een Oscar.
De vertoning van 17.06 wordt gevolgd door een nagesprek met neuroloog Prof. Dr. Peter Janssen (Leuven Brain Institute, KU Leuven)
Vijftien jaar geleden raakte regisseur Noah Hutton gefascineerd door het stoutmoedige project van een visionaire neurowetenschapper. Doel: een menselijk brein in al zijn complexiteit nabouwen op supercomputers. Het gedurfde en peperdure project wist de Europese Unie te overtuigen en kreeg meer dan een miljard(!) euro subsidie. Maar terwijl de jaren en de euro’s wegtikten, werd de kloof tussen buitensporige ambitie en objectieve resultaten steeds groter.
Deze vertoning wordt gevolgd door een nagesprek met de regisseur.
De zomer van sessiemuzikant Thomas Renard was goed gevuld met optredens op prestigieuze festivals in binnen- en buitenland tot een welbekend virus alles plat legde. Nu staat hij winkelwagentjes te ontsmetten op de parking van de Carrefour. Reset vertelt het verhaal van zeven artiesten die vechten om de coronacrisis te overleven. Cultuur in tijden van corona is een bitter verhaal van opgeborgen dromen en gefnuikte ambitie, maar gelukkig ook van creativiteit en verbondenheid.
Virtual Reality (VR) is een dankbaar medium voor documentairemakers: het biedt immers een niet te evenaren ervaring die de kijker letterlijk in een ongekende realiteit dropt. Dit jaar selecteerde DOCVILLE drie korte documentaires die focussen op reconstructies van reële ervaringen die echte mensen hebben beleefd: van astronauten, over straatkinderen tot een Indonesische familie.
De Wadden, erkend als internationaal werelderfgoed, zijn als één groot, levend, ademend organisme. In dit grote intergetijdengebied is de ademhaling van eb en vloed vitaal voor flora, fauna en de mens. Een hypnotiserende blik op de eeuwige cycli en contrasten van de seizoenen: leven en dood, storm en stilte, de massa en het individu. Een cinematografisch gedicht dat het besef van zuurstof bijna tastbaar maakt.
Hoe wordt geld gecreëerd? En waar komt winst vandaan? Deze schijnbaar eenvoudige vragen onthullen de soms verbluffende eigenschappen van ons economisch systeem. Zo blijkt dat door te lenen geld ontstaat en dat economische groei in de regel samengaat met een toename van schulden en het groter worden van de kloof tussen rijk en arm. Regisseur Carmen Losmann dringt door tot de kern van het kapitalistisch systeem door - laag per laag - dieper te graven en messcherp de meest flagrante aspecten van de kapitalistische economie bloot te leggen. Een film die je blik op de wereld voorgoed verandert.
Aansluitend bij één van de focusthema's én het posterbeeld, kan je op DOCVILLE 2021 een kijkje komen nemen op de gratis mini-expo "Future cities"; een greep uit de talloze knappe schetsen, tekeningen en ontwerpen gemaakt door architecten, kunstenaars, futurologen en visionairen die verbeelden hoe de stad van de toekomst er zou kunnen uitzien. De selectie bevat een aantal beelden en videos die rechtstreeks verbonden zijn met films en lezingen op het DOCVILLE-programma. Er werden ook een reeks Leuvense voorbeelden opgenomen.
Een wonderlijke ontdekkingsreis langs het leven en werk van de vergeten illustrator Arthur Radebaugh die in het midden van de jaren ‘50 furore maakte met zijn prachtige illustraties van een utopische toekomst vol technologie en wiens werk de inspiratie opleverde voor de festivalaffiche van DOCVILLE. Via interviews en archiefmateriaal gaan we op zoek naar de man die altijd zijn blik op de toekomst had, maar - paradoxaal genoeg - net hierdoor voorbijgestreefd raakte. Zijn tragische traject van progressieve geest naar relikwie uit een ver verleden zegt iets over de kwetsbaarheid van elke vorm van futurisme.
De westerse cultuursector ziet zich graag als hoeder van het morele geweten, maar vaak worden prestigieuze kunstinstellingen gefinancierd door semi-koloniale multinationals. Regisseur en kunstenaar Renzo Martens- die eerder controverse veroorzaakte met zijn documentaire Enjoy Poverty- bedenkt een onorthodox plan om de welvaartstroom van richting te doen veranderen.
Bewakingscamera’s, elektronisch toezicht en geautomatiseerde controles… Meer en meer raken diverse vormen van ‘surveillance’ ingeburgerd in ons dagelijks leven. Maar al deze technieken zijn gebaseerd op de aanname van een ‘objectieve blik’, ondanks de vooroordelen die inherent zijn aan zowel de menselijke waarneming als die van een cameralens. Een provocatieve denkoefening rond de nauwe banden tussen camera's, wapens, politie en justitie.
Oscargenomineerde regisseur Gianfranco Rosi maakte een visueel verbluffende opvolger voor zijn bekroonde documentaire Fuocoammare, met dit prachtige, diepmenselijke portret van personen in het door oorlog verscheurde Midden-Oosten. Gefilmd over een periode van drie jaar volgt Rosi gewone mensen in een ongewone situatie. Hij beeldt ze niet zozeer af als slachtoffers, maar als mensen van vlees en bloed, met hun eigen karakter en verschillende vormen van veerkracht. Intens ontroerend en bitterzoet mooi.
Er is al veel geschreven over censuur: wat en wie mag of moet gecensureerd worden… Håvard Fossum draait de rollen om en gaat op zoek naar de censors, de mensen die schrappen en herschrijven. Wat is hun motivatie? Welke criteria hanteren zij? Meet the Censors onthult het geheime leven van diegenen die dagelijks bepalen wat er gezegd of geschreven mag worden, van China tot Europa, van Afrika tot Iran.
De 7-jarige joodse Misha duikt in België onder voor de Nazi’s. Omdat haar pleeggezin haar slecht behandelt, vlucht ze weg. Ze overleeft van haar 7 tot haar 11de in de bossen, samen met een roedel wolven. In 1989 komt ze naar buiten met haar uitzonderlijke verhaal dat wereldwijd ruchtbaarheid krijgt. Als een ware puzzel onthult deze documentaire een bizar, waargebeurd verhaal dat leest als een filmscript.
Virtual Reality (VR) is een dankbaar medium voor documentairemakers: het biedt immers een niet te evenaren ervaring die de kijker letterlijk in een ongekende realiteit dropt. Dit jaar selecteerde DOCVILLE drie korte documentaires die focussen op reconstructies van reële ervaringen die echte mensen hebben beleefd: van astronauten, over straatkinderen tot een Indonesische familie.
Mensen scanderen met opgeheven arm “Hail Our People!”. Geen beeldfragment uit WO II, maar een onthutsend tafereel kort na de Amerikaanse verkiezingen in 2016, toen Trump aan de macht kwam. Extreem-rechtse partijen en groeperingen zijn bezig aan een heuse opmars. Daniel Lombroso zoomt in op enkele gekende alt-right figuren en richt zijn schijnwerper op de mensen achter de - vaak hallucinante - slogans en retoriek. Een noodzakelijke ontmoeting die te belangrijk is om uit te weg te gaan.
Een rozenkrans die minutieus wordt afgegaan, een gezicht van hoop tegen beter weten in bij het aansteken van een gigantische 9-dagen-kaars, een grot die zwanger is van zacht prevelende, biddende mensen. Lourdes is hét bedevaartsoord bij uitstek dat ieder jaar miljoenen bezoekers kent. Via authentieke verhalen werpt de film een respectvolle en aangrijpende blik op de bedevaart-ervaring en haar mysterieuze impact op mensen. Een visuele parel over een bijzonder universum van hoop.
Opgroeien is lastig. Er komt zoveel meer bij kijken dan wat ongemakken en acne. Het vergt moed om te worden wie je werkelijk bent. Daan is als twee handen op één buik met zijn jongere broer Sam. Maar wanneer Daan naar de grote school gaat, verandert hun relatie. Een intiem portret over opgroeien in het digitale tijdperk, dat tegelijkertijd wonderbaarlijk rijk en verschrikkelijk eenzaam kan zijn.
Gunda woont in het paradijs. Toch voor varkens. Ze ligt in een gezellige stal vol hooi rustig naar buiten te kijken. De enigen die de rust verstoren, zijn haar vele onstuimige biggetjes. En af en toe een kip met maar één poot. De gelauwerde Russische regisseur Victor Kossakovsky maakte een ronduit betoverende film. Hij filmde in zwart-wit, zonder enige commentaarstem, op ooghoogte van de biggen en biedt zo een wonderlijk ontroerende en intieme kijk op het leven van de dieren.
Slotscène: Een gigantische eeuwenoude boom dobbert op een schip in het midden van de zee. De reus is onderweg van zijn oeroude standplaats aan de kust van Georgië naar het privé eiland van miljonair Bidzina Ivanishvili. In een megalomaan project worden de torenhoge bomen uitgegraven en getransporteerd naar zijn villa. De immense reuzen zijn de stille getuigen van een wereld waar met geld alles te koop is en niets onmogelijk blijkt.
De vertoning van 18.06 wordt gevolgd door een nagesprek met Prof. Dr. Geert van Calster (Instituut voor Internationaal Privaatrecht, KU Leuven), geleid door Frank Olbrechts (Apache).
Tien jaar geleden brachten twee jonge documentairemakers een onthutsend vervuilingschandaal aan het licht in hun afstudeerfilm Toxic Playground. Een Zweeds bedrijf dat giftig materiaal veilig zou verwerken, dumpte dit onverwerkt in het desolate woestijnstadje Arica. Jarenlang kregen de inwoners allerhande kankers en werden baby’s geboren met afwijkingen. De film betekende het startschot van een juridische strijd tussen de bewoners van de Noord-Chileense stad en een Zweeds mijnbedrijf. Nu keren de makers terug naar Arica met een schokkende blik op de verontrustende realiteit van de vervuiling.
Virtual Reality (VR) is een dankbaar medium voor documentairemakers: het biedt immers een niet te evenaren ervaring die de kijker letterlijk in een ongekende realiteit dropt. Dit jaar selecteerde DOCVILLE drie korte documentaires die focussen op reconstructies van reële ervaringen die echte mensen hebben beleefd: van astronauten, over straatkinderen tot een Indonesische familie.
Al zijn ze een arm of een been kwijt, de vergeten slachtoffers van het conflict in Kisangani (Congo), eisen wel hun stem op. Ze doen dit letterlijk, in een muzikale theatervoorstelling waarin ze getuigen over het geweld en over vergeten beloftes van financiële compensatie. Wanneer ze keer op keer niet gehoord worden, gaan ze een stap verder: ze gaan per boot naar de hoofdstad Kinshasa. De reis stroomafwaarts en de intense scènes op toneel vormen samen een onvergetelijk pleidooi voor gerechtigheid en waardigheid.
Een race door schijnbaar eindeloze zoutvlaktes van Australië. Ben Felten (51) scheurt tegen duizelwekkende snelheid vastberaden naar de eindmeet. Hij moet en zal de snelste worden. Alleen… hij is blind. Als tiener werd hij gediagnosticeerd met een degeneratieve oogziekte, waardoor hij halverwege de dertig volledig blind werd. Toch is Ben vastbesloten zijn jeugddroom na te jagen de snelste blinde motorrijder ter wereld te worden.
Zes jaar geleden viel IS de Jezidi dorpen rond de berg Sinjar in Noord-Irak binnen, vermoordde de mannen en ontvoerde de vrouwen. Zo’n 7000 vrouwen worden nog steeds gevangen gehouden als ‘sabaya’ (seksslaaf) in het IS-gevangenkamp van Al-Hol in Syrië. Mahmud, Ziyad en de andere vrijwilligers van het Jezidi Home Center zijn hun enige kans op ontsnapping uit de hel. Een nagelbijtende thriller met een ongeziene toegang tot het dramatische lot van de Jezidi gemeenschap.
Aansluitend bij één van de focusthema's én het posterbeeld, kan je op DOCVILLE 2021 een kijkje komen nemen op de gratis mini-expo "Future cities"; een greep uit de talloze knappe schetsen, tekeningen en ontwerpen gemaakt door architecten, kunstenaars, futurologen en visionairen die verbeelden hoe de stad van de toekomst er zou kunnen uitzien. De selectie bevat een aantal beelden en videos die rechtstreeks verbonden zijn met films en lezingen op het DOCVILLE-programma. Er werden ook een reeks Leuvense voorbeelden opgenomen.
Vrede in het Midden-Oosten. Het lijkt verder weg dan ooit. En toch is het niet alleen de jarenlange droom van de lokale bevolking, maar ook van westerse diplomaten en wereldleiders. Want wie dáár vrede kan bewerkstelligen, garandeert zijn plaats in de geschiedenis. Heel wat Amerikaanse presidenten hoopten dan ook dat het schijnbaar onmogelijke tijdens hun ambtstermijn gerealiseerd zou worden. Soms waren onderhandelaars erg dicht bij een historische doorbraak. Maar keer op keer liep het mis. Wat gebeurde er achter de schermen en wie speelde welke rol? Een fascinerende blik op de menselijke factor die een verrassend grote rol speelt in historische gebeurtenissen.
De Wadden, erkend als internationaal werelderfgoed, zijn als één groot, levend, ademend organisme. In dit grote intergetijdengebied is de ademhaling van eb en vloed vitaal voor flora, fauna en de mens. Een hypnotiserende blik op de eeuwige cycli en contrasten van de seizoenen: leven en dood, storm en stilte, de massa en het individu. Een cinematografisch gedicht dat het besef van zuurstof bijna tastbaar maakt.
De Brit Norman Darbyshire werkte begin jaren ‘50 bij MI6, de Britse inlichtingendienst. Hij was er verantwoordelijk voor de coup die de CIA en MI6 in het grootste geheim pleegden tegen de progressieve Iraanse premier Mossadegh. Acteur Ralph Fiennes vertolkt de teruggevonden getuigenis van Darbyshire waarin het hallucinante verhaal van de coup uit de doeken wordt gedaan.
Het ultieme portret van muzikale grootheid Frank Zappa (1940-1993), opgebouwd uit een verbazingwekkende hoeveelheid ongezien archiefmateriaal. Een fascinerende inkijk in het privéleven en het werk van de enigmatische en maatschappijkritische rockster, die met zijn 60 albums en maatschappelijk engagement een unieke erfenis achterliet.
Deze vertoning wordt gevolgd door een nagesprek met de regisseurs
In hapklare brokjes van telkens 15 minuten zien we een bijzonder stukje van de wereld door de ogen van een kind. Niet alleen boeiend voor de jonge doelgroep (kinderen tussen 9 en 12 jaar) maar voor iedereen in het pedagogische veld die graag wil werken rond een bepaalde thematiek.
Virtual Reality (VR) is een dankbaar medium voor documentairemakers: het biedt immers een niet te evenaren ervaring die de kijker letterlijk in een ongekende realiteit dropt. Dit jaar selecteerde DOCVILLE drie korte documentaires die focussen op reconstructies van reële ervaringen die echte mensen hebben beleefd: van astronauten, over straatkinderen tot een Indonesische familie.
De Britse dichter Femi Nylander treedt in de voetsporen van een extreem wrede massamoordenaar die amper voorkomt in de annalen van de geschiedenis: de koloniale kapitein Paul Voulet die in 1899 een spoor van dood en vernieling zaaide in West-Afrika. Het was de periode waarin Joseph Conrad zijn beroemde roman Heart of Darkness publiceerde, een eigentijdse inkijk in het toenmalige kolonialisme, en het boek waarvan Barack Obama zei dat het hem hielp begrijpen waar de angst voor zwarten vandaan komt.
Hoe wordt geld gecreëerd? En waar komt winst vandaan? Deze schijnbaar eenvoudige vragen onthullen de soms verbluffende eigenschappen van ons economisch systeem. Zo blijkt dat door te lenen geld ontstaat en dat economische groei in de regel samengaat met een toename van schulden en het groter worden van de kloof tussen rijk en arm. Regisseur Carmen Losmann dringt door tot de kern van het kapitalistisch systeem door - laag per laag - dieper te graven en messcherp de meest flagrante aspecten van de kapitalistische economie bloot te leggen. Een film die je blik op de wereld voorgoed verandert.
In het bos gebeurt er iets vreemd: de bomen praten met elkaar en zorgen voor elkaar. Niet enkel voor hun eigen nakomelingen, maar ook voor hun oude of zieke buren. Het lijkt het begin van een sprookje, maar het zijn de verbazingwekkende bevindingen van wetenschappers na decennialang onderzoek. Geïnspireerd door de gelijknamige bestseller neemt deze onweerstaanbare liefdesverklaring aan het bos je diep mee in een ongekende wereld vol onverwachte en ongelooflijke vaardigheden van bomen. Een wandeling door het bos zal nooit meer hetzelfde zijn.
Virtual Reality (VR) is een dankbaar medium voor documentairemakers: het biedt immers een niet te evenaren ervaring die de kijker letterlijk in een ongekende realiteit dropt. Dit jaar selecteerde DOCVILLE drie korte documentaires die focussen op reconstructies van reële ervaringen die echte mensen hebben beleefd: van astronauten, over straatkinderen tot een Indonesische familie.
Enkele jaren geleden viel Camilla Nielsson in de prijzen op DOCVILLE met Democrats, een onthutsende documentaire over de politieke strijd in Zimbabwe. In deze spraakmakende opvolger geeft ze een bijzondere inkijk in een cruciale periode in de recente geschiedenis van Zimbabwe met een intiem portret van presidentskandidaat Nelson Chamisa. Chamisa die wars van alle tegenwerkingen en zelfs openlijke bedreigingen campagne blijft voeren, in de (ijdele?) hoop op eerlijke verkiezingen.
Deze vertoning maakt deel uit van de slotavond en wordt voorafgegaan door de prijsuitreiking van het festival en gevolgd door een filofische beschouwing van Prof. Dr. Filip Buekens (Centrum voor Logica en Filosofie van de Wetenschappen, KU Leuven)
Wat als… we de premisse van de Matrix even serieus nemen: is het mogelijk dat de wereld zoals we die kennen helemaal niet echt is, maar een computersimulatie waarin we allemaal onbewust gevangen zitten? Dit is minder absurd dan het lijkt: volgens de wetten van de logica is de kans meer dan reëel. Regisseur Rodney Ascher duikt onder in de wonderlijke bedenkingen die deze vraag oproept, van wetenschappelijke en filosofische beschouwingen tot ongefundeerde complottheorieën.
Virtual Reality (VR) is een dankbaar medium voor documentairemakers: het biedt immers een niet te evenaren ervaring die de kijker letterlijk in een ongekende realiteit dropt. Dit jaar selecteerde DOCVILLE drie korte documentaires die focussen op reconstructies van reële ervaringen die echte mensen hebben beleefd: van astronauten, over straatkinderen tot een Indonesische familie.
Wat als… we de premisse van de Matrix even serieus nemen: is het mogelijk dat de wereld zoals we die kennen helemaal niet echt is, maar een computersimulatie waarin we allemaal onbewust gevangen zitten? Dit is minder absurd dan het lijkt: volgens de wetten van de logica is de kans meer dan reëel. Regisseur Rodney Ascher duikt onder in de wonderlijke bedenkingen die deze vraag oproept, van wetenschappelijke en filosofische beschouwingen tot ongefundeerde complottheorieën.
De 7-jarige joodse Misha duikt in België onder voor de Nazi’s. Omdat haar pleeggezin haar slecht behandelt, vlucht ze weg. Ze overleeft van haar 7 tot haar 11de in de bossen, samen met een roedel wolven. In 1989 komt ze naar buiten met haar uitzonderlijke verhaal dat wereldwijd ruchtbaarheid krijgt. Als een ware puzzel onthult deze documentaire een bizar, waargebeurd verhaal dat leest als een filmscript.
De drijvende kracht achter een innovatief bedrijf dat ‘kweekvlees’ op de markt wil brengen is verrassend genoeg geen klimaat- of dierenrechtenactivist, maar een cardioloog. Dr. Uma Valeti gaf in 2015 de zekerheid van zijn job op en richtte zich volledig op het kweken van vlees voor de voedingsindustrie, zonder dat er dieren aan te pas komen. Is kweekvlees de heilige graal die wereldproblemen als klimaatverandering en honger uit de wereld kan helpen?
Wat deed jij op 25 juli 2020? Meer dan 320.000 mensen over heel de wereld legden die dag vast in een videodagboek. Oscarwinnaar Kevin Macdonald verwerkte deze immense schat aan beeldmateriaal tot een mozaïekvertelling over een dag in het leven op aarde. Verschillende vignetten over het dagelijkse leven, grappig, triest, banaal of net uitzonderlijk. Over gewone dingen, maar ook over lockdowns, ongelijkheid en armoede. Over liefde en verlies. Over het leven zelf.